Zatrudnianie niepełnosprawnych

Informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na lokalnym rynku pracy

Informacja starosty jest wydawana w celu sprawdzenia możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o lokalny rynek pracy z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu do rynku pracy obywateli Polski i cudzoziemców zwolnionych z konieczności posiadania zezwolenia na pracę, zarejestrowanych w urzędzie jako bezrobotni i poszukujący pracy.
  • W celu uzyskania informacji starosty należy zgłosić ofertę pracy na stanowisko, na którym będzie zatrudniony cudzoziemiec do Powiatowego Urzędu Pracy właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy.
  • W przypadku gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, ofertę należy złożyć do Urzędu Pracy właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi.
  • Ofertę można złożyć osobiście w kancelarii Urzędu, listownie, mailowo lub za pośrednictwem portalu praca.gov.pl.
  • Ofertę pracy składa pracodawca bądź jego pełnomocnik.
  • W zgłoszeniu pracodawca określa warunki pracy tj. stanowisko/rodzaj pracy, wynagrodzenie, wymiar czasu pracy, niezbędne wymagania, jakie ma spełniać kandydat itp.
  • Powiatowy Urząd Pracy dokonuje analizy wymagań, stawianych kandydatom oraz wysokości proponowanego wynagrodzenia w odniesieniu do stawek na takim samym lub porównywalnym stanowisku w oparciu o lokalny rynek pracy.
  • Powiatowy Urząd Pracy informuje pracodawcę o liczbie kandydatów spełniających wymagania określone w ofercie pracy (niezawyżone w stosunku do pracy, którą ma wykonywać cudzoziemiec), oraz ustala sposób kontaktu kandydatów z pracodawcą. Następnie wydaje informację starosty zawierającą opis wyników rekrutacji.
  • Jeżeli z analizy rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy wynika, iż nie ma kandydatów spełniających wymagania pracodawcy – starosta wydaje informację o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy w oparciu o lokalny rynek pracy.
 
Dodatkowe informacje:
  • W przypadku, gdy oferta została wypełniona niekompletnie, bądź wymaga wyjaśnień, Powiatowy Urząd Pracy kontaktuje się z pracodawcą drogą mailową, telefonicznie lub pisemnie w celu uzupełnienia braków lub naniesienia korekt. Oferta pracy jest wprowadzana do systemu z dniem otrzymania od pracodawcy pisemnej odpowiedzi na postawione pytania lub po złożeniu nowej (uwzględniającej wyjaśnienia) oferty i od tego momentu biegnie czas jej obowiązywania
  • W przypadku braku otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej nieprawidłowości zawartych w ofercie, Powiatowy Urząd Pracy pozostawia ofertę bez rozpatrzenia
  • Elementami informacji starosty są m.in. zakres podstawowych obowiązków, ocena wysokości wynagrodzenia z uwzględnieniem uśrednionych stawek wynagrodzeń
    na lokalnym rynku pracy, ocena adekwatności wymagań do stanowiska pracy (poziom wykształcenia, doświadczenie, uprawnienia, znajomość języków obcych).
  • Przed złożeniem oferty pracy w celu wydania informacji starosty należy zapoznać się z wykazem zawodów, w przypadku których wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 czerwca 2018 zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz.U. z 29 czerwca 2018r., Poz. 1264)
  • Wydanie informacji starosty jest bezpłatne.
  • Otrzymana informacja starosty nie uprawnia do zatrudnienia cudzoziemca, stanowi ona jedynie załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca.
Terminy przygotowania informacji starosty:
  • nie dłuższy niż 14 dni od dnia złożenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli z analizy rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy nie wynika, że istnieje możliwość zorganizowania rekrutacji;
  • nie dłuższy niż 21 dni od dnia złożenia oferty pracy w przypadku organizowania rekrutacji wśród bezrobotnych i poszukujących pracy.
 
Odbiór informacji starosty
  • Informacje starosty dla ofert złożonych przez portal praca.gov.pl wysyłane są w ten sam sposób. W pozostałych przypadkach informację starosty należy odebrać osobiście w siedzibie Urzędu przy ul. Kilińskiego 102/102a, Sala A, stanowiska od 2 do 4 (obsługa na tych stanowiskach odbywa się w systemie kolejkowym – w kolejności ustalonej przez biletomat). Bilety wydawane są w godzinach 8.30-12:00.
  • Informację Starosty  może odebrać pracodawca bądź osoba posiadająca pełnomocnictwo.
  • W uzasadnionych przypadkach na pisemną prośbę pracodawcy informacja starosty może zostać wysłana pocztą na wskazany przez pracodawcę adres.
 

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display